A „Jó gyakorlat” megnevezése: Tehetséggondozás az SNI tanulók körében – Tiffany műhely
Az alkalmazási terület:
- pedagógiai
- módszertani
Tartalmi leírás:
A jó gyakorlat céljai:
– a tehetséges tanulók felkutatása
– a tehetség kibontakoztatása, gondozása
– kreativitás fejlesztése
– önmegvalósítás
– bemutatkozási lehetőség
A tehetséggondozáson kívül számos kompetenciaterület fejlesztése is célként jelenik meg:
– Szociális, életviteli és környezeti kompetencia
– Életpálya-építési kompetencia
– Intellektuális kompetenciák (információhasználat, problémamegoldás, kritikai gondolkodás, kreativitás)
– Módszertani kompetenciák (hatékony munkamódszerek alkalmazása, információs és kommunikációs technológiák)
– Személyi és szociális kompetenciák (identitás, együttműködés másokkal)
– Kommunikációs kompetencia
– Együttműködési kompetencia
– Problémamegoldó kompetencia
Tanulóközpontú/gyermekközpontú pedagógiai eljárások alkalmazása, eszközrendszere:
Műhelymunka során, gyermekközpontú pedagógiai eljárásokkal egyéni tapasztalatok, ötletek, gondolatok, kreatív elképzelések útján történik a megvalósulása. A képességek, készségekés kompetenciák fejlesztése gyakorlatba ágyazottan, indirekt formában valósul meg. Az önkifejezés, az önmegvalósítás, a gondolatok, ötletek szabad áramlása maga a motiváció. A tehetség fejődésének mutatója, az elkészült pályamű. A mérési folyamatok leírását segíti a műhelymunkán résztvevő tanulók által kitöltött, eredményösszegző kérdőív.
A tehetséggondozó műhely munkafolyamata során alkalmazott módszerek, munkaformák megvalósulása:
MÓDSZEREK
• Projekt módszer
• Kooperatív technika
MUNKAFORMÁK
• Egyéni
• Páros (heterogén, homogén párok)
• Csoportos
A kompetencia alapú oktatás eszközrendszerének eredményes alkalmazása:
SZEMÉLYES KOMPETENCIÁK FEJLŐDÉSE
• Személyiségfejlesztés
• Fejlődésképesség, önfejlesztés: erősségek feltérképezése, fejlesztése, gyenge oldal kiegyenlítése általános tanuló képesség fejlődése
• Hatékony tanulási módszerek kialakulása
• Kitartás: a munkatevékenység által igényelt energia befektetés hosszú távú fenntartása
• Monotónia tűrés: ismétlődő feladatok figyelemmel, kitartással és a kívánt minőségben való elvégzése.
• Önállóság: kihozni magunkból a legjobb teljesítményt
• Készségek, képesség fejlődése
TÁRSAS KOMPETENCIÁK FEJLŐDÉSE
• Kapcsolatteremtő, kapcsolatfenntartó készség
• Segítőkészség a feladatok végzése során
• Motiválhatóság, motivációs szint emelése
• Kommunikációs rugalmasság
• Kreativitás
• Ötletgazdagság
A gyermekek, szülők egyenlő hozzáférése a minőségi neveléshez, oktatáshoz – sikeres együttnevelés:
A jó gyakorlat az integrációt segíti elő. Szemléletváltozást eredményez a többségi társadalomban, a fogyatékkal élők és a szülők esetében is. Az elfogadást, elfogadtatást támogatja. Alátámasztja az egyenlő hozzáférés jogát a tehetséggondozás területén is.
Hatások, eredmények:
A jó gyakorlat, a tehetséggondozó műhelyek alkalmazása a nevelés-oktatás számtalan területén mérhető eredményekkel bír. a tanulók kompetenciájának a fejlődése, sikeresség a nevelési-oktatási folyamat is megkönnyíti. Az eredményesség több műveltségi területen is megjelenik. A motiváció erősítésének kiváló módszere. Ezek az eredmények mind a többségi, integráltan oktató, mind a speciális oktatási intézmények esetében mérhetőek.
Kinek ajánljuk:
Integrált és szegregált általános és középiskolák, kollégiumok számára egyaránt ajánljuk jó gyakorlatunkat.
Eredményesség:
A tehetséggondozó műhely munkafolyamatának eredményösszegzése, a mérési folyamatok leírása:
A tanulók megfigyelésével , elégedettség méréssel , kérdőívvel mérhető az eredmény.
Humán-erőforrás igény:
Szakmai tudást igénylő feladat. Olyan szakember aki ismeri a gyerekek képességeit (gyógypedagógus, fejlesztőpedagógus, pedagógus) és elsajátította a tiffany technikát.
Az adaptációhoz, a fenntartáshoz szükséges eszközigény:
A tiffany műhely kialakításához szükséges a terem/tanterem, ami legalább egyszerre 10-12 fő befogadására alkalmas (olyan tanterem ahol van vízvételi lehetőség). A teremben szükségesek asztalok, székek, tároló szekrény vagy polc és elegendő hely a műhelymunkához. Célszerű számítógép, digitális fényképező használata (sablonok tervezése, dokumentálás, fotók tárolása, stb)
A tiffany technika elsajátításához sokféle eszköz használata szükséges. Az eszközök nagy része teljesen ismeretlen volt a diákok számára, hamar magtanultak bánni velük.
• Ecset- (üvegfestéshez, forrasztó víz forrasztó olaj, patinázó folyadék felviteléhez)
• Ceruza, rajzlap, vonalzó körző, színesek- ( sablon tervezéshez)
• Alkoholos filc ( üvegre rajzoláshoz)
• Olló (speciális olló sablon vágáshoz)
• Üvegvágó- ( üveg vágáshoz)
• Törő fogó kalapács ( Üveg pattintáshoz)
• Több méretű csiszolófej
• Csiszológép (üveg lecsiszolásához)
• Fólia behúzó (rézfólia felviteléhez az üvegre)
• Rézfólia
• Forrasztó páka (üvegdarabok összeforrasztásához)
• Forrasztó ón
• Forrasztó víz, forrasztó olaj
• Speciális több színű üveg