Digitális oktatás a magyar iskolákban
2017. szeptember 29-én és 30-án rendezték meg az első Digitális Oktatási Konferenciát (DOKK). A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem falai között az érdeklődők megismerhették a magyar közoktatás digitális transzformációinak perspektíváit. Az eseményen részt vettek az Oktatási Minisztérium, a KLIK és az Oktatási Centrum képviselői.
Deutsch Tamás felelős miniszterelnöki biztos nyitó beszédében a digitalizáció oktatásban betöltött jövőbeli szerepét és fontosságát emelte ki.
Dr. Solti Péter a KLIK elnöke a digitális kompetencia fejlesztés lehetőségeit mutatta be.
A DOKK során számos, színvonalas előadás és workshop keretében nyertünk betekintést a jelenlévőkkel a digitalizáció oktatásban alkalmazható sokszínűségébe és hasznosságába. A teljesség igénye nélkül: a matematika oktatásban LEGO eszközökkel támogatott pedagógiai módszereibe, vagy épp a szövegértés fejlesztésének innovatív útjaiba.
Az első találmány, amit megpillantottam az aulában egy 3D-s nyomtató volt, ami éppen dolgozott és egy kisfiú előzőleg számítógéppel megalkotott ötletét nyomtatta ki, egy macit. Az eredményt a végén kézbe lehetett venni, és ez csodálatos élmény volt.
A Darts táblát már messziről kiszúrtam, igyekeztem közelebbről is megvizsgálni: kiderült, hogy a matematika logikáján keresztül tanítja meg a gyerekeket az összeadásra, kivonásra, és egyéb matematikai műveletre.
Nem messze tőle egy középiskolás fiúkból álló csapat mutatta be találmányait, köztük a hallássérültek által használt jelelést fordító gépet. A kesztyűt felvéve egy hangszóró lefordítja a mutatott jelet beszéddé. Tehát a jeleléssel egy időben rögtön halljuk is a mutatott szót, vagy kifejezést.
Ugyancsak nagyszerű találmány az Abacusan robot, mely a LEGO japán változata. Ez a szövegértésben használatos apró robot, melyet a gyerekek az olvasott részlet, és a képzeletük segítségével alkotnak meg csapatokban. Pl. A kis hercegből egy jelenetet összeraknak és „robotalizálják”, mozgásossá teszik. Ettől sokkal érdekesebb, izgalmasabb a tanulás.
A csarnok másik felében szintén találtam egy mini robotot, amit programozva kell eljuttatni egyik helyről a másikra. A gyerekek saját maguk programozzák be, hogyan jusson el ezekre a pontokra, beírják mennyit menjen előre, akár centiben, akár lépésben.
Összefoglalva nagyon hasznos volt ez a konferencia akár diákokról, akár tanárokról legyen szó. Hihetetlen, mire képes a tudomány és a technika!
Az album megnyitásához kattintson a képre!