A „Jó gyakorlat” megnevezése: Gépírás maraton
Az alkalmazási terület:
- pedagógiai
- módszertani
Tartalmi leírás:
A jó gyakorlat céljai:
A társadalmi integráció, a fogyatékkal élő fiatalok munkába állásának elősegítése érdekében megismertetni a külvilággal, a munkaerőpiaccal a tanulók által a képzés során megszerzett szakmai ismereteket és kompetenciákat, s ezáltal tanulóink helyes önértékelésének, motivációjának, állóképességének, szociális kompetenciáinak fejlesztése.
A program fontos célja még a szakképzés előtt álló tanulók – 9-10. osztály – motiváltságának növelése, pályaorientációja, új írásbeli kommunikációs képesség kialakítása, az információkezelés fejlesztése által a kommunikációs akadálymentesítés elősegítése.
Tanulóközpontú/gyermekközpontú pedagógiai eljárások alkalmazása, eszközrendszere:
Gyermekközpontú, új pedagógiai módszert alakítottunk ki. A szakképzésben, így a sajátos nevelési igényű tanulók szakképzésében is kiemelten fontosnak tartjuk a gyakorlat orientált képzést. Nagy hangsúlyt fektetünk az elméleti tudás gyakorlati alkalmazására. A program során már a 9-10. osztályban megtapasztalhatják tanulóink a gyakorlati alkalmazás fontosságát. Új pedagógiai módszerek alkalmazásával, a végső cél – az alkalmazott ismeretek – bemutatásával, motivációval kezdődik a szakmai alapozás, majd a szakképzés befejezésénél járó tanulók számára fontos megmérettetéssé válik a nyílt munkaerőpiacra való kilépés előtt. Ebből következően a programban résztvevő tanulók évről-évre újabb egyéni céllal, csapatonként közösségi célokkal, motivációval indulnak attól függően, hogy a képzés mely szakaszában tanulnak a 9-13. évfolyamokig.
A kompetencia alapú oktatás eszközrendszerének eredményes alkalmazása:
A jó gyakorlat az egész személyiségre hatást gyakorol. Kiemelten fejleszti a digitális kompetenciát, magas szintű információkezelési és írásbeli kommunikációs készséget fejleszt. Ezen túl kiemelten fejleszti a személyes és szociális kompetenciákat, melyek alapvető feltételei annak, hogy be tudjanak illeszkedni a társadalomba, a tanulók önértékelése, motivációja reálisabb és pozitívabb lesz. Megtanulják a munkaerő-piaci elvárásokat, s gyakorolják az ehhez szükséges kompetenciákat, önálló kitartó munkavégzésre, s egyben együttműködésre alapozva.
A gyermekek, szülők egyenlő hozzáférése a minőségi neveléshez, oktatáshoz – sikeres együttnevelés:
A jó gyakorlat fontos célja, hogy a szülők és az iskola külső kapcsolatai, környezete is részese legyen a program szervezésének és megvalósításának, mely által betekintést és közvetlen tapasztalatot nyerhetnek a sajátos nevelési igényű tanulók munkájába, kitartó munkavégzésébe, kiemelkedő teljesítményébe, hogy valóban megvalósítható legyen a program célja, a társadalmi integráció elősegítése.
Hatások, eredmények:
A jó gyakorlat megfelelő alkalmazása lehetőséget nyújt arra, hogy a leendő munkáltatók megismerjék tanulóinkat, munkájukat, ezáltal csökkenjenek előítéleteik. A tanulók számára lehetőséget teremt a bennük rejlő egyéni képességek megmutatására, s a csapatmunka, a kooperatív együttműködés növeli a munka, a feladat iránti igényességet. Ehhez tartozik mindaz a sokrétű, szakmai tapasztalatokon alapuló módszertani kultúra, melynek alkalmazása a tanítási folyamatban elvezetheti a tanulókat a gyakorlatban jól alkalmazható szakmai ismeretek, készségek, kompetenciák megszerzéséhez.
Fázisok, adaptációs munka tervezése:
Intézményünkben 2005 óta rendezzük meg évente egy alkalommal a Gépírás maratont. Az első tanévben 12 óra folyamatos, megállás nélküli gépelést jelentett, míg a 2011-es tanévben már 27 óra gépírás gyakorlást jelentett a tanulóink számára, mellyel jelenleg ebben a kategóriában a magyarországi jegyzett rekorderek iskolánk diákjai. Célunk az volt, hogy a képzés különböző szakaszaiban gépírást, elektronikus írástechnikát tanuló sajátos nevelési igényű tanulóink egyszerre, együtt tudjanak dolgozni, összehasonlíthassák tudásukat, s próbára tehessék teljesítőképességüket, reális önértékeléssel és motivációval indulhassanak a munka világába.
A tanulók csapatokba szerveződve versenyeznek is egymással mind az egyéni, mind pedig a csapatteljesítmény szintjén. Minden csapat külön „munkahelyen” dolgozik, s 30 percenként egy percen belül váltják egymást az egyes csapattagok az előzetes beosztás alapján. Eközben jegyezzük és összesítjük az egyéni és csapatteljesítményüket leütés szám szerint a program teljes ideje alatt. Az előző éves statisztikák alapján folyamatosan összehasonlítják a résztvevők az eddigi teljesítményüket, illetve fejlődésük mértékét. A program teljes ideje alatt a résztvevők csak az intézmény kijelölt részén tartózkodhatnak, azt el nem hagyhatják.
Adaptáció lépései:
A helyszín kialakítása:
– a csapatok számának megfelelő ergonomikus „munkahely” (2-2 számítógép) kialakítása, s a másolandó szöveg megfelelő elhelyezése.
– statisztikák, beosztások, plakátok, programok, elkészítése, az ellátás, az informatikai, a szakmai és az egészségügyi felügyelet megszervezése.
– szabadidős tevékenységek helyszínének és programjának kijelölése és kialakítása.
Tervezett egyéb programok:
– manuális, sport, relaxációs tevékenységek
– kulturális programok, speciális bemutatók
– vendégek, sajtó fogadása, folyamatos tájékoztatás az eredményekről.
Kinek ajánljuk:
A jó gyakorlatunk alkalmazható általános iskolákban, középiskolákban, főiskolákon és egyetemeken egyaránt. Szükséges a megfelelő informatikai háttér biztosítása és a pontos előkészítő, szervező és lebonyolító munka a program eredményességéhez.
Eredményesség:
A program fontos eredménye az, hogy egyre többen ismerik meg ezáltal tanulóink teljesítőképességét, egyre többen térnek be iskolánkban, nyitottabbá válik intézményünk, mely segíti a társadalmi integrációt. Felhívjuk a figyelmet általa az esélyegyenlőség biztosításának fontosságára. Tanulóink pedig rendszeres, jól mérhető és értékelhető visszacsatolást kapnak teljesítőképességükről, tudásukról a tanulási folyamat teljes ideje alatt. A jól mérhető teljesítmény:
– leütésszám
– állóképesség
Humán-erőforrás igény:
Pedagógus végzettséggel rendelkező ügyvitel szakos tanár, bármely szakos tanár számítógép kezelői, használói ismeretekkel, pedagógiai asszisztens, gyógypedagógus, gyógytornász, egészségügyi dolgozó.
Az adaptációhoz, a fenntartáshoz szükséges eszközigény:
Számítógépek, projektor, internet-elérhetőség.
A kor technikai kívánalmainak megfelelően kialakított „munkahely”.
A program előkészítéséhez és megvalósításához szükséges egyéb eszközök listáját az adaptáció során rendelkezésre bocsátjuk.