Házirend

RIDENS SZAKKÉPZŐ ISKOLA,

SPECIÁLIS SZAKISKOLA ÉS KOLLÉGIUM

Iskolai és Kollégiumi Házirend

/Balassagyarmat, Nyíregyháza, 2015. 07. 03./

 

Tartalomjegyzék

 

I. A HÁZIRENDDEL KAPCSOLATOS ÁLTALÁNOS ALAPELVEK. 3

I.1. Bevezető. 3

I.2. A házirend célja. 3

I.3. A házirend feladata. 3

I.4. A házirend szabályainak alapjai 3

I.5. A házirend hatálya. 4

I.6. A házirend elfogadásának szabályai 4

I.7. A házirend felülvizsgálata, módosítása. 4

I.8. A tanulók közösségeinek meghatározása; véleményezési jog gyakorlása, tájékoztatás. 5

I.9. A házirend nyilvánosságra hozatala. 5

II. TANULÓI JOGOK ÉS KÖTELESSÉGEK GYAKORLÁSA.. 5

II. 1. A tanuló jogai 6

II. 2. Tanulói jogok érvényesítése. 8

II. 3. A tanuló kötelességei 8

II. 4. Eljárás tanulói kötelességszegés esetén. 11

III. AZ ISKOLA.. 11

III. 1. Az iskola munkarendje, osztályozó vizsga, tantárgyválasztás. 11

III.1.1 Balassagyarmat-Nyírjes munkarendje. 12

III.1.2 Nyíregyházi tagintézmény munkarendje. 13

III.2 A tanulói jutalmazások, dicséretek formái az iskolában. 14

III.3 A tanulók fegyelmezésének és büntetésének formái az iskolában. 15

IV. A KOLLÉGIUM… 15

IV.1. Kollégiumi jogviszony. 15

IV.1.1. Kollégiumi jogviszony létesítése. 15

IV.1.2. Kollégiumi jogviszony megszűnése. 16

IV.2. A kollégium munkarendje. 16

IV.2.1. Napirend. 16

IV.2.2. Kollégistáknak szervezett foglalkozások. 16

IV.2.3. Szilencium.. 17

IV.3. Kimenő. 18

IV.4. A hálószobák tisztasága. 18

IV.4. A szobakulcs használatának rendje. 18

IV.4.1. Balassagyarmat-Nyírjesen. 18

IV.4.2. Nyíregyházán. 19

IV.5. A kollégisták jutalmazásának, dicséretének formái 19

IV.6. A tanulók fegyelmezésének, büntetésének formái a kollégiumban. 20

IV.7. A látogatók fogadási rendje. 20

V. A TANÓRÁN KÍVÜLI TEVÉKENYSÉGEK RENDJE. 20

VI. AZ INTÉZMÉNY HELYISÉGEINEK, TERÜLETEINEK HASZNÁLATA.. 21

VI.1. Balassagyarmat-Nyírjes. 21

VI.2. Nyíregyháza. 21

VII. A TANULÓK SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSA.. 22

VIII. A nem alanyi jogon járó tankönyvtámogatás elvei, az elosztás rendje. 22

IX. EGYÉB RENDELKEZESEK. 22

Kár megtérítése. 22

Tandíj, térítési díjak, visszatérítés. 23

Tanuló által előállított termék, dolog alkotás vagyoni jogára vonatkozó díjazás szabályai 23

Egyéb rendelkezések. 23

X. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK. 24

 

 

 

I. A HÁZIRENDDEL KAPCSOLATOS ÁLTALÁNOS ALAPELVEK

I.1. Bevezető

A RIDENS Szakképző Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium balassagyarmat-nyírjesi anyaintézményének, és nyíregyházi tagintézményének egységes házirendje állapítja meg az intézményben a tanulói jogok és kötelességek gyakorlásával, az iskola és a kollégium munkarendjével kapcsolatos rendelkezéseket.

Jelen házirendet a balassagyarmat-nyírjesi és a nyíregyházi iskola kollégium, diákönkormányzat, szülői közösség és nevelőtestület javaslatai alapján az intézmény igazgatója készítette el, s terjesztette a szülői közösség, a nevelőtestület és a diákönkormányzat elé véleményezésre.

I.2. A házirend célja

Iskolánk házirendje helyi jogforrás, amelynek célja olyan szabályok kialakítása, érvényesítése, amelyek az intézmény törvényes működését, a zökkenőmentes nevelő- és oktatómunka végzését és a kiegyensúlyozott közösségi életet biztosítják.

I.3. A házirend feladata

A házirend legfontosabb feladata azoknak a szabályoknak a meghatározása, amelyek biztosítják az intézmény törvényes működését a közösen elfogadott szabályok, normák megtartásával, a közösségi életének szervezését, a pedagógia programjában megfogalmazott célok megvalósítását, az oktató-nevelő munkájának maradéktalan ellátását. Ezek szabályozzák az intézményhasználók, de főként a tanulók egymással való kapcsolatát is, s rögzítik azokat a feltételeket, amelyek megtartásával érvényesülnek az egyéni és a kollektív jogok.

I.4. A házirend szabályainak alapjai

A házirend jogi háttere:

  • · a közoktatásról szóló 1993. évi többször módosított LXXIX. törvény
  • · 2011. évi CXC. törvény a nemzeti köznevelésről
  • · 20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról
  • · 1991.évi LXIV. törvénnyel kihirdetett Gyermekek Jogairól Szóló Egyezmény iskolai életre vonatkozó szabályai,
  • · 1999. évi XLII. törvény a nemdohányzók védelméről és a dohánytermékek fogyasztásának, forgalmazásának egyes szabályairól,
  • · 2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről
  • · 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról
  • · 59/2013. (VIII. 9.) EMMI rendelet a Kollégiumi nevelés országos alapprogramjának kiadásáról
  • · 2013. évi CCXXXII. törvény a nemzeti köznevelés tankönyvellátásáról
  • · 17/2014. (III. 12.) EMMI rendelet a tankönyvvé, pedagógus-kézikönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről

 

A házirend egyéb forrásai az intézmény korábbi házirendje és az intézmény Pedagógiai programja, valamint a nevelőtestület oktató-nevelő célkitűzései.

I.5. A házirend hatálya

Ez a házirend, annak előírásai, szabályai hatályosak minden intézményhasználóra (iskolába járó vagy kollégiumban lakó tanulóra, pedagógusra, alkalmazottra és ott tartózkodóra), mindabban az időben, amikor intézményünk ellátja az ide járó tanulók felügyeletét.

 

Ez az időszak kiterjed az intézményben tartózkodás teljes időtartamára, az intézményen kívül szervezett foglalkozások, programok idejére; valamint a teljes kollégiumi időre (ide értve a kollégiumban lakó tanuló szabadidejét, kimenőidejét is). Nem terjed ki ugyanakkor arra az időszakra, amely alatt a tanuló az eltiltás a tanév folytatásától vagy az időszakos kizárás a kollégiumból fegyelmi büntetését tölti, illetve amely alatt igazolt hiányzása miatt nem tartózkodik az intézményben, az intézmény saját, illetve hozzá kapcsolódó területére.

I.6. A házirend elfogadásának szabályai

  • · A házirend tervezetét a nevelők, a diákok és a szülők javaslatainak figyelembevételével az intézmény igazgatója készíti el.
  • · A házirend tervezetét megvitatják:

o a nevelőtestület,

o az intézményi tanulóközösségek (osztályok, diákkörök, szakkörök, a diákönkormányzat stb.), illetve azok képviselői,

o az szülői közösség képviselői.

  • · Véleményüket, javaslatukat eljuttatják az intézmény igazgatójához, aki ezeket egyezteti, összesíti, majd a vélemények, javaslatok figyelembevételével elkészíti a házirend végleges tervezetét. Ezt a tervezetet – a szülői közösség és a diákönkormányzat véleményének kikérését követően – az intézmény nevelőtestülete fogadja el. A házirend a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé.
  • · Ha az véleményezés joggyakorlói (szülői közösség, diákönkormányzat) közül bármelyik nem ért egyet a házirend tartalmával vagy annak egyes részeivel, akkor azt írásban meg kell indokolnia. A vitatott kérdést, módosítást a nevelőtestület 30 napon belül újból megtárgyalja, álláspontjának módosításával, vagy pedig fenntartásával. Vitás esetekben a nevelőtestület dönthet 5 fős bizottság létrehozásáról a kérdések végleges rendezésére.
  • · A házirendet az intézmény nevelőtestülete részéről az igazgató, a véleményezési jogot gyakorlók részéről pedig a szülői közösség elnöke és a diákönkormányzat képviselője írja alá. A házirend aláírása hitelesíti mind az elfogadást, mind a véleményezési jog gyakorlását.
  • · Az érvényben lévő házirendet kötelező felülvizsgálni, módosítani, ha jogszabályi változások következnek be, vagy ha az igazgató, a nevelőtestület igényt tart erre. A diákönkormányzat, a szülői közösség, iskolaszék a házirend módosítására írásban javaslatot tehet a kívánt változtatások közlésével.
  • · Az érvényben lévő házirend felülvizsgálatát, módosítását minden tanév május hó 01. napjáig javasolhatja az intézmény igazgatója, a nevelőtestület, a szülői közösség vagy a diákönkormányzat vezetősége. A módosított házirend a követező tanév szeptember 01-jével lép hatályba.
  • · A felülvizsgálatot a javaslat beérkezését követő 30 napon belül be kell fejezni (egyeztetés, elfogadás), s annak eredményét a módosított házirendben rögzíteni kell.
  • · Az iskolában a tanulók a következő tanulói közösségek munkájában vehetnek részt:

I.7. A házirend felülvizsgálata, módosítása

I.8. A tanulók közösségeinek meghatározása; véleményezési jog gyakorlása, tájékoztatás

o diákönkormányzat,

o osztály,

o szakkör,

o diákkör, diáksportkör.

  • · Diákönkormányzatot és diákkört a tanulók saját maguk is alakíthatnak. Új diákönkormányzat vagy diákkör létrehozásáról az intézmény igazgatóját haladéktalanul értesíteni kell.
  • · A diákönkormányzat maga készíti el szervezeti és működési szabályzatát.
  • · Az intézményben a véleményezési jog szempontjából a tanulók nagyobb közösségének a diákközgyűlésen megjelent tanulók 50 %-a + 1 fő minősül. A diákönkormányzat önmaga is jogosult vélemény megfogalmazására és kifejezésére, a többi tanuló külön megkérdezése nélkül.
  • · A diákönkormányzat a tanulók iskolai előmenetelét, lehetőségeit, az iskolai élet és munkarend változását érintő kérdésekben tájékoztatásra jogosult. Az intézmény vezetése döntéseiről, közlendőiről szóban, vagy a helyben szokásos módon (pl. faliújság, belső levelezés) tájékoztatja a diákönkormányzat képviselőjét.
  • · A házirendet az elfogadástól számított 10 napon belül nyilvánosságra kell hozni, erről az intézmény igazgatója köteles intézkedni.
  • · Az érvényes házirendet közzé kell tenni az intézmény internetes honlapján.
  • · A házirendet az alábbi helyekre jól láthatóan ki kell függeszteni:

I.9. A házirend nyilvánosságra hozatala

o igazgatói titkárság,

o tanári szoba,

o nevelői szoba,

o iskolai könyvtár.

Ezeken felül:

Balassagyarmat – Nyírjesen:

o a főépület faliújsága,

o kollégiumi 17-es ügyeleti szoba.

Nyíregyházán:

o kollégiumi épület földszintje,

o zöld épület aulája.

  • · A házirendből 1-1 példányt kapnak:

o az igazgató,

o a diákönkormányzat vezetője,

o az szülői közösség vezetője.

  • · A házirendet minden tanév elején (osztályfőnöki óra ill. csoportfoglalkozás keretében) ismertetni kell a tanulókkal, illetve szülői értekezleten a szülőkkel.

II. TANULÓI JOGOK ÉS KÖTELESSÉGEK GYAKORLÁSA

Az intézmény tanulóit megilletik a hatályos jogszabályok által megfogalmazott, továbbá az e fejezetben nevesített jogok, melyek gyakorlása során minden tanuló köteles társai és a tanulói közösség jogainak tiszteletben tartása mellett eljárni.

Az intézmény 18. életévét be nem töltött tanulói, továbbá nagykorú gondnokoltak által tett nyilatkozatok érvényességéhez főszabály szerint törvényes képviselő, gyám ill. gondnok, hozzájárulása, vagy utólagos jóváhagyása szükséges. Törvényes képviselő nyilatkozata a következő esetekben különösen indokolt:

  • · olyan intézkedéssel, tervezett eseménnyel kapcsolatban, amely miatt a szülőre, gondviselőre fizetési kötelezettség hárul,
  • · kiskorúak és gondnokoltak, tanulói jogviszonyának megszüntetése vagy szüneteltetése esetén (kivéve a fegyelmi büntetéseket).
  • · a külső gyakorlati képzésen való részvétel esetén,
  • · az egy napnál hosszabb ideig tartó, az intézményen kívüli rendezvények (pl. táborok, osztálykirándulások) esetében,
  • · minden olyan rendezvény, program, tevékenység esetében, amely a Pedagógiai programban nincs előírva (pl. állatasszisztált terápiás foglalkozások, lakótréning stb.).

II. 1. A tanuló jogai

A tanuló úgy élhet jogaival, azokat úgy gyakorolhatja, hogy azzal mások és az intézmény közösségeinek érdekeit ne sértse, valamint mást ne akadályozzon jogai gyakorlásában és kötelességeinek teljesítésében.

A beíratás napjától a tanuló joga, hogy

  • · tanulói jogviszonyáról és kollégiumi tagságáról igazolást kaphasson,
  • · információt kapjon az iskola, a kollégium és a rehabilitáció működésével, illetve a vele foglalkozó pedagógusok, dolgozók (gyógypedagógiai asszisztensek, szociális ápolók, egészségügyi dolgozók) munkájával összefüggő kérdésekkel kapcsolatban,
  • · megismerje az intézmény Pedagógiai programját, SZMSZ-ét és Házirendjét, a helyi tanterv követelményeit,
  • · részt vegyen az intézmény által szervezett programokon, rendezvényeken, versenyeken,
  • · előzetes egyeztetés után (vagy az intézmény igazgatójának engedélye alapján) társaival vagy egyénileg használja az intézmény létesítményeit, helyiségeit, felszerelését, (sportlétesítmények, könyvtár) felügyelet biztosítása mellett,
  • · egyéni ügyeiben és az intézményi élettel összefüggő ügyekben – a fokozatok betartása mellett – segítséget kérjen tanáraitól, osztályfőnökétől, az igazgatóhelyettestől, a tagintézmény-vezetőtől vagy az intézmény igazgatójától.

 

Az első tanév megkezdésétől a tanuló joga, hogy

 

  • · testi, érzékszervi és mentális állapotának megfelelő ellátásban részesüljön,
  • · személyiségét fejlesztő, adottságainak és képességeinek megfelelő nevelésben, oktatásban és képzésben részesüljön,
  • · törvényes jogait, személyiségét, emberi méltóságát, családi és magánéletét tiszteletben tartsák,
  • · vallását gyakorolhassa, de oly módon, hogy azzal nem akadályozhatja az oktató- és nevelőmunkát, és nem sértheti mások személyiségét, méltóságát, jogait, kötelességeit,
  • · biztosítsák számára biztonságának jogosan elvárható feltételeit,
  • · tájékozódhasson tanulmányi előmenetelével, érdemjegyeivel, tanulmányi munkájának értékelésével kapcsolatban, erre legkésőbb 10 napon belül érdemi választ kapjon,
  • · hogy az iskolai, kollégiumi élettel összefüggő ügyekben kérdéssel forduljon tanáraihoz és az intézmény vezetőihez,
  • · kérdéseire érdemi választ kapjon. Szóban feltett kérdésére szóban vagy írásban feltett kérdésre írásban vagy nagyobb nyilvánosság előtt szóban lehet választ adni.

Kiemelten fontos kérdezési és véleménynyilvánítási fórum a diákközgyűlés. Nyilvános kérdés és válasz esetén kiemelt védelem illeti meg a magántitkokat és a személyiségi jogokat,

  • · kezdeményezhesse diákönkormányzat vagy diákkör létrehozását,
  • · választhasson diák-önkormányzati tisztségviselőket, illetve maga is megválasztható legyen akár ezek valamelyikére, akár egyéb tanulóközösségi tisztségre,
  • · a diákönkormányzathoz forduljon érdekképviseletért,
  • · véleményt mondjon az intézmény működésével, életével, a pedagógusok munkájával kapcsolatos kérdésekben, de oly módon, hogy azzal nem sértheti mások emberi méltóságát és jogait,
  • · javaslatot tegyen az intézmény működésével kapcsolatos, a diákokat érintő kérdésekben,
  • · részt vegyen az intézmény tanulóközösségeinek foglalkozásain, az intézmény által szervezett programokon, rendezvényeken,
  • · igény esetén bejáró tanulóként is részt vegyen a szilenciumi foglalkozásokon és szabadfoglalkozásokon, s ezek időtartamára a kollégium arra engedélyezett helyiségeiben tartózkodjon,
  • · a témazáró írásbeli dolgozatok időpontját legalább 3 nappal előre megtudja,
  • · egy tanítási napon kettőnél több témazáró dolgozat íratására ne kerüljön sor,
  • · dolgozatát 10 napon belül értékelve visszakapja,
  • · használja az iskolai könyvtárat kölcsönzés és helyben olvasás céljára,
  • · családja anyagi helyzetétől függően kérelmére kedvezményes étkezésben, ill. a VIII. fejezetben írtaknak megfelelően ingyen tankönyvellátásban részesüljön,
  • · iskolai, illetve kollégiumi benntartózkodása alatt rendszeres egészségügyi felügyeletben és ellátásban részesüljön.
  • · Ha a tanuló tanulói jogviszonyából vagy kollégiumi tagsági viszonyából következően terméket, dolgot állít elő, és ennek értékesítéséből, hasznosításából bevétel származik, a köznevelési törvény szabályainak figyelembevételével a tanuló megfelelő díjazásra lehet jogosult.

 

A kollégiumban lakó tanuló joga továbbá, hogy

 

  • · egyéni ügyeiben és a kollégiumi élettel összefüggő ügyekben – a fokozatok betartása mellett – segítséget kérjen az ügyeletes nevelőtől, csoportnevelőjétől, a kollégium vezetőjétől, a tagintézmény-vezetőtől vagy az intézmény igazgatójától,
  • · részt vegyen a szilenciumon, amelynek keretében a kollégium lehetőséget biztosít az egyéni felkészülésre,
  • · részt vegyen a szilenciumon kívüli foglalkozásokon, a kollégium által szervezett programokon, rendezvényeken, versenyeken,
  • · pedagógus felügyelete mellett használja a kollégium létesítményeit, helyiségeit, felszereléseit,
  • · vendéget fogadjon, de csak a szilenciumi időn kívül, az ebédlőben (Balassagyarmat- Nyírjesen 2000-ig, Nyíregyházán 2030-ig), illetve kivételes esetben, nevelői engedéllyel saját kollégiumi szobájában,
  • · a lehető leghamarabb hozzájusson a részére érkező postai értékküldeményekhez (ajánlott levél, csomag, pénz), amelyeket személyi igazolványa felmutatása és aláírás vagy szabályos meghatalmazás ellenében vehet át munkaidőben, az erre kijelölt dolgozótól,
  • · kimenőt vegyen igénybe,
  • · hétvégenként hazalátogasson.

 

II. 2. Tanulói jogok érvényesítése

  • · Az intézmény a tanulókkal kapcsolatos döntéseit írásbeli határozattal közli. A tanuló érdeksérelme esetén maga, ill. kiskorú tanuló törvényes képviselője által írásban, a kézhezvételtől számított 15 napon belül kérelmet nyújthat be és a döntés felülvizsgálatát kérheti. A kérelmet a felülvizsgálatra jogosult a benyújtást követő naptól számított 30 napon belül köteles elbírálni, határozatát törvényes határidőn belül írásban közölni a kérelmezővel.
  • · A jogszabálysértésre hivatkozással benyújtott kérelmet, továbbá a tanulói jogviszonnyal, kollégiumi tagsági jogviszonnyal, és fegyelmi fellebbezéssel kapcsolatos kérelmet az intézmény fenntartója saját hatáskörében vizsgálja meg.
  • · A tanuló minden egyéb, az iskolai vagy a kollégiumi élettel kapcsolatos érdeksérelmi ügyében is fordulhat az intézmény vezetőihez, nevelőihez, az iskolai diákönkormányzathoz. · A DÖK ezen ügyek intézési módját és rendjét a saját SZMSZ-ében szabályozza.
  • · Az intézmény valamennyi dolgozójának joga, hogy taneszközöket a tanulókra bízzon; a tanuló joga, ugyanakkor kötelessége, hogy ezek megőrizését, illetve az előírásoknak megfelelő kezelését felvállalja. Az intézmény tulajdonában lévő eszközöket a tanulók és dolgozók egy napnál hosszabb időre csak átadás-átvételi jegyzék aláírásával adhatnak és vehetnek át. A jegyzékben fel kell tüntetni a visszaszolgáltatás legkésőbbi dátumát, ami nem lehet később, mint a tanév vége. Kiskorú tanuló kivételével, az átvevő aláírásával tudomásul veszi a Polgári Törvénykönyv szerinti felelősségét.
  • · A diákok csoportosan is gyakorolhatják jogaikat. Ennek elsődleges formái a diákönkormányzat, a kollégiumi közgyűlés, valamint a diákközgyűlés. A diákok további csoportos joga, hogy közös tevékenységeik megszervezéséhez a jogszabályok által meghatározott célra diákköröket hozzanak létre, legalább tíz tanuló kezdeményezésére. A diákkörök megalakításához a kezdeményezőknek programot kell készíteniük, azt a Diákönkormányzattal és a nevelőtestülettel véleményeztetni kell. Ezek alapján az intézmény igazgatója dönt arról, hogy milyen módon tudja tevékenységüket segíteni.
  • · Az intézményben tanévenként legalább 2 alkalommal diákközgyűlést kell összehívni. A diákközgyűlés összehívásáról a székhelyintézményben az igazgató, a tagintézményben a tagintézmény-vezető gondoskodik. A közgyűlés akkor határozatképes, ha a tanulók nagyobb közössége jelen van.
  • · Kollégiumi gyűlést évente legalább 2 alkalommal, de szükség szerint gyakrabban hívja össze a kollégium-vezető. A kollégiumi gyűlés akkor határozatképes, ha a tanulók nagyobb közössége jelen van.
  • · A Diákönkormányzat joga, hogy egy tanítás nélküli munkanap programjáról döntsön. Az írásos programot a Diákönkormányzatnak legalább 14 nappal a rendezvény előtt a nevelőtestülettel véleményeztetni kell. A rendezvénynek összhangban kell állnia az iskola és a kollégium szellemiségével, Pedagógiai programjával és a törvényekkel. Ezek alapján az intézmény igazgatója dönt arról, hogy milyen módon tudja a rendezvény szervezését segíteni.
  • · A Diákönkormányzat hatékony működéséhez az intézmény igazgatója a jogszabályokban előírt pénzeszközöket biztosítja.

II. 3. A tanuló kötelességei

A tanuló kötelessége, hogy

1)      ismerje meg és tartsa be a házirend előírásait,

2)      tisztelje az intézmény vezetőit, pedagógusait, dolgozóit és tanulótársait, tanúsítson megértést és toleranciát irántuk,

3)      az intézményben és annak rendezvényein viselkedjen kulturáltan, magatartásával mutasson példát,

4)      az intézményen kívül olyan magatartást tanúsítson, hogy azzal ne rontsa annak hírnevét, ide értve az iskola vagy kollégium által szervezett (pedagógiai program végrehajtásához kapcsolódó) intézményen kívüli programokon, rendezvényeken való viselkedést is,

5)      magatartásával, tetteivel ne zavarja saját vagy mások tanóráit, foglalkozásait, valamint az intézmény közelében élőket és közlekedőket,

6)      magatartásával, tetteivel ne sértse mások vagy az intézmény közösségeinek érdekeit, mást ne akadályozzon jogainak gyakorlásában, kötelességeinek teljesítésében, személyiségének fejlődésében, szabadságának, méltóságának és boldogságának kibontakoztatásában,

7)      tanuljon szorgalmasan, és képességeinek megfelelő tanulmányi eredményt érjen el,

8)       a tanítási órákra és foglalkozásokra pontosan érkezzen,

9)      a tanítási órákhoz, foglalkozásokhoz szükséges taneszközöket, felszerelését és ellenőrző könyvét mindig hozza magával, azokat a tanítási órák, foglalkozások megkezdésekor készítse elő,

10)  figyelmesen, fegyelmezetten és képességeihez mérten tevékenyen vegyen részt a tanítási órákon, szakmai gyakorlaton, a kötelező és a választott foglalkozásokon, rendezvényeken,

11)  ügyeljen az iskola folyosóinak, helyiségeinek, udvarának tisztaságára, utolsó órája után, valamint a szilencium végeztével szedje ki padjából a szemetet, továbbá vigyázzon a rendre, fokozott gondot fordítva a közös helyiségek (osztálytermek, sportpálya, csoportszobák, ebédlő, társalgók, mosdók, zuhanyzók stb.) tisztán tartására,

12)  pedagógiai munkát zavaró eszközt, a tanuló jogai gyakorlásához nem szükséges eszközt ne használjon, ilyen elektrotechnikai berendezéseit a tanórák, gyakorlati órák, foglalkozások és rendezvények időtartama alatt csak kikapcsolt állapotban tartsa magánál, illetőleg tanári felszólításra a tanári asztalon helyezze el

13)  a szemetet szelektíven gyűjtse, azt a megfelelő szeméttárolóba helyezze el,

14)  kiemelten ügyeljen az energiatakarékosságra (ne hagyjon égve lámpát, takarékoskodjon a meleg vízzel, fűtési időszakban ne szellőztessen feleslegesen),

15)  felelősséget vállaljon a neveléshez, oktatáshoz, képzéshez vagy a kollégiumi élethez nem szükséges saját tárgyaiért,

16)   vigyázzon az intézmény felszereléseire, berendezéseire, azokat rendeltetésszerűen és előírásszerűen kezelje,

17)  mindig, minden körülmények közt ügyeljen az udvar, az épületek, iskolai berendezések állagára, esztétikumára

18)  vállaljon felelősséget azokért a tárgyakért, eszközökért, felszerelésekért, amelyeket átadás-átvételi jegyzékben az intézménytől átvett (a tanulók az átadás-átvételi jegyzékben közösen átvett tárgyakban okozott károkért közös felelősséggel tartoznak)

19)  tartsa tiszteletben a mások tulajdonában, birtokában álló vagyontárgyakat (függetlenül azok értékétől), továbbá tartózkodjon engedély nélküli használatuktól,

20)  szaktantermek és az ott található eszközök külön szabályzatba foglalt használati rendjét tartsa be,

21)  az intézmény által szervezett ünnepségeken, ünnepélyes rendezvényeken az alkalomhoz illő, elegáns, tiszta és rendezett ruhában jelenjen meg,

22)  óvja maga és diáktársai egészségét és testi épségét, tartózkodjon az ezekre ártalmas vagy veszélyes, illetve ilyen hatást keltő magatartástól,

23)  veszélyes vagy ártalmas eszközt, anyagot, berendezést ne hozzon be az intézménybe, illetve ezeket a tárgyakat pedagógus kérésére adja át,

24)  balesetveszélyes sporteszközt pedagógus engedélye nélkül ne használjon az intézmény területén, illetve kollégiumi időben,

25)  egészségre veszélyes vagy ártalmas szereket, terméket (pl. energiaitalt, alkoholtartalmú italokat, ellátásához nem szükséges gyógyszereket, kábító hatású szereket stb.) ne hozzon be az intézménybe, ilyeneket ne tartson magánál, tartózkodjon ezek fogyasztásától az iskola és a kollégium területén, oda ne érkezzen vissza ilyen szerek hatása alatt,

26)  ne adjon át társainak gyógyszert, egészségi vagy tudatállapotukat befolyásoló szert, ezek átadásában ne segédkezzen,

27)  a nála lévő, a saját egészségügyi ellátásához szükséges gyógyszereket az intézménybe érkezésekor adja át az egészségügyi ápolónak,

28)  ne hozzon élőállatot az intézmény területére, csakis az illetékes vezető előzetes engedélyével,

29)  fertőző vagy önmagára veszélyes betegsége esetén ne látogassa az intézményt az orvos által meghatározott időszakban,

30)  betartsa a közlekedési, balesetvédelmi és tűzrendészeti szabályokat,

31)  azonnal jelentse a másokat vagy őt magát veszélyeztető állapotot és a baleseteket,

32)  a Balassagyarmat-nyírjesi intézmény közelében lévő tavakban ne fürödjön, télen azok jegére ne menjen rá

33)  tartózkodjon a dohányzástól, nyílt láng és tűzveszélyes eszközök használatától az intézmény területén,

34)  ne létesítsen szexuális kapcsolatot az intézmény területén,

35)  tartózkodjon a jóízlést sértő, harsány magatartástól,

36)  ne készítsen az intézmény területén hang- és képfelvételt az intézmény igazgatójának engedélye, és az érintett hozzájárulása nélkül

37)  tartózkodjon bármiféle üzleti tevékenységtől (ide értve elsősorban az adásvételt, a csereüzletet és a pénzmozgással járó szolgáltatásokat, függetlenül azok értékétől) úgy a diáktársaival, mint az intézmény dolgozóival kapcsolatban,

38)  a lehető leghamarabb írassa alá szüleivel a pedagógusok bejegyzéseit és egyéb közléseit,

39)  engedély nélkül ne hagyja el az intézményt (iskolaidőben az osztályfőnök, az adott óra alatt az osztállyal dolgozó szaktanár vagy az egészségügyi ápoló, kollégiumi időben a kollégiumi nevelő vagy az egészségügyi ápoló adhat erre írásbeli engedélyt; illetve Nyíregyházán az ebéd elfogyasztása idejére mehet ki, de csakis étkezési jeggyel, melyet a portán felmutatni tartozik),

40)  az iskolától, kötelező szakmai gyakorlatot biztosító személytől vagy szervezettől való távolmaradása esetén már visszaérkezése napján (de legkésőbb a következő osztályfőnöki órán) leadja a hiányzás okát is tartalmazó szülői (gondviselői), orvosi vagy egyéb hivatalos igazolást az osztályfőnökének, betegség miatti távolmaradás esetén a közösségben való tartózkodást jóváhagyó orvosi engedélyt a nevelőtanárának, az ügyeletes nevelőnek vagy az egészségügyi ápolónak (kötelező szakmai gyakorlat teljesítése alatt az igazolásokat a foglalkozási naplót vezető személynek kell átadni),

41)  legkésőbb a folyó tanulmányi év utolsó napjáig mindennemű tartozását (könyvtári, étkezésidíj-tartozás, stb.) kiegyenlítse az intézmény felé,

42)  amennyiben nem kollégista – külön nevelőtanári vagy kollégiumvezetői engedély nélkül ne menjen be kollégiumi szobákba, helyiségekbe.

 

A kollégiumban lakó tanuló kötelessége továbbá, hogy

 

  • · hazalátogatás esetén a tanítást megelőző napon 2100 -ig, illetve külön engedéllyel az első tanítási napon reggel, a tanítás (foglalkozások) megkezdése előtt legalább 15 perccel viszszaérkezzen a kollégiumba,
  • · gondoskodjon lakószobája rendjéről és tisztaságáról, amennyiben fizikai állapota engedi (ehhez tartozik az ágyneműk szervezett keretek között történő cseréje, a meghatározott napon és időtartam alatt). A saját ágyneművel rendelkező diákok is kötelesek legfeljebb háromhetente ágyneműt cserélni,
  • · Balassagyarmat-Nyírjesen ellenkező neműek kollégiumi szobájának legfeljebb az előterében tartózkodjon,
  • · Nyíregyházán 2000-tól 700-ig ne tartózkodjon ellenkező neműek szobájában, csakis kivételes esetben, az ügyeletes nevelő külön engedélyével,
  • · tartózkodjon attól, hogy kollégiumi szobát belülről kulccsal bezárjon,
  • · a számára kijelölt kollégiumi szobába költözzön be, illetve csak a számára kijelölt vagy átadott ágyat, szekrényt, egyéb bútort vagy eszközt használja. Szobát csak a kollégiumvezető engedélyével cserélhet. A szobákat átrendezni tilos.
  • · ne hozzon a kollégiumba elektromos hálózatról üzemeltethető eszközöket (különösen híradástechnikai berendezéseket, pl. laptopot, tablet pc-t, mobil dvd-lejátszót, tévét) a kollégiumvezető írásos engedélye nélkül (a laptopok iskolai és kollégiumi használatának szabályait e dokumentum melléklete határozza meg)
  • · csak az ebédlőben vagy a teakonyhában étkezzen,
  • · a kollégiumon kívül tartózkodás ideje alatt is tartsa szem előtt az iskolai és kollégiumi házirend által megfogalmazott helyes, elvárt viselkedést érintő előírásokat,
  • · romlandó élelmiszert csak az arra kijelölt hűtőszekrényben tároljon.
    • Azzal a tanulóval szemben, aki kötelességeit kisebb mértékben megszegi, vagy árt az intézmény jó hírnevének, fegyelmező intézkedés alkalmazható. Azzal a tanulóval szemben, aki súlyosan és vétkesen szegi meg kötelességeinek teljesítését, a nevelőtestület fegyelmi eljárást indíthat. A fegyelmező intézkedések és fegyelmi büntetések fokozatait a házirend III. 3. fejezete tartalmazza.
    • A fegyelmi eljárás részletes szabályait jogszabály, az eljárás részét képező egyeztetési folyamat szabályait pedig az intézmény szervezeti és működési szabályzata tartalmazza. A vonatkozó jogszabályhelyekről és intézményi előírásokról a fegyelmi bizottság munkája során írásban, jogszabályi hivatkozásokkal tájékoztatja a kötelezettségszegéssel érintett diákokat, szülőket.
      • A tanítási órákon a tanuló köteles tanfelszerelését (füzeteit, könyveit, egyéb eszközeit) előkészíteni, figyelni, képességeinek megfelelően aktívan részt venni a tanórai munkában, ha szólni kíván, azt kézfelemeléssel jelezni, és felszólításra felelni.

II. 4. Eljárás tanulói kötelességszegés esetén

III. AZ ISKOLA

III. 1. Az iskola munkarendje, osztályozó vizsga, tantárgyválasztás

  • Iskolánkban az elméleti órák 45 percesek, a gyakorlati órák pedig a jogszabályban foglaltak szerinti időtartamúak, illetve a munkahelyhez alkalmazkodó munkarendűek. A tanulóknak legkésőbb a tanítás megkezdése előtt 5 perccel meg kell érkezniük az intézménybe. A tanítási órák előtt, a becsöngetésre a szaktermek előtt kell gyülekezniük.
  • A szülő, illetve gondviselő egy tanévben legfeljebb három tanítási napot igazolhat. Ennél hosszabb időre történő távolmaradásra a szülő, gondviselő előzetes írásbeli kérése alapján az intézmény igazgatója vagy a tagintézmény-vezető adhat engedélyt. A hiányzásról szóló szülői, gondviselői igazolást a tanuló ellenőrző könyvébe kell beírni. A szülőnek, gondviselőnek vagy a diáknak a betegség vagy más rendkívüli ok miatt történő hiányzás első napján értesítenie kell az osztályfőnököt.
  • A hiányzás alatti tanulmányi elmaradást a tanulónak a tanár(ok) által megszabott határidőn belül pótolnia kell.
  • Ha a tanuló a tanórai foglalkozás kezdetére nem érkezik meg, késik, amit igazolnia kell. A megfelelő és elfogadható indokokkal nem igazolt késések idejét az egyes tantárgyakból a szaktanárok vezetik. Amennyiben e késések összeadott időtartama egy tantárgyból eléri a 45 percet, az egy igazolatlan órának minősül, melyet a naplóba is be kell vezetni, mégpedig arra az órára, amelyen elérte a 45. percet.
  • Az igazolt és igazolatlan hiányzások mértéke következmények nélkül nem haladhatja meg a köznevelési és a szakképzési törvényben foglaltakat.
  • Osztályozó vizsga szervezése esetén a vizsga teljesítéséhez szükséges követelmények tantárgyanként, évfolyamonként megegyeznek az intézmény pedagógiai programjában az adott képzésre, évfolyamra megfogalmazott követelményekkel (lásd 3, 6-18. sz. és 21-40. sz. mellékletek). Az osztályozó vizsgák tervezett ideje január 2-20-ig, június 1-15-ig, pontos dátumáról és a jelentkezés módjáról az iskola a tanuló osztályfőnöke útján a munkatervben foglaltak alapul vételével tájékoztatja az érintett diákokat.
  • Az intézmény által nyújtott képzések, szakképzési és középiskolai évfolyamok munkarendjéből adódóan szabad tantárgyválasztásra a szakmai vizsgákat megelőző felkészítés, továbbá az érettségire való felkészítés alkalmával van lehetősség. A tantárgyválasztás szakiskolai évfolyamon nem kötelező. Jelentkezni szakközépiskolában a 10. évfolyam során május 20-ig lehet, módosításra szeptember 30-ig van lehetőség. Választható tantárgyak szakközépiskolában: biológia, földrajz, kémia, fizika, informatika (közismereti), ének-zene, szakmai előkészítő tantárgyak (ügyviteli alapismeretek).

III.1.1 Balassagyarmat-Nyírjes munkarendje

Az iskola csengetési rendje:

Óra Becsengetés Kicsengetés

1. 8:05 8:50

2. 9:00 9:45

3. 9:55 10:40

4. 10:50 11:35

5. 11:45 12:30

6. 12:30 13:00 ebédszünet

6. 13:00 13:45

7. 13:55 14:40

8. 14:50 15:35

  • · Az iskolában étkezők az utolsó tanítási óra után mehetnek ebédelni.
  • · Ettől eltérő rövidített csengetési rendet a tagintézmény-vezető rendelhet el:

 

 

Óra Becsengetés Kicsengetés

1. 8:05 8:35

2. 8:45 9:15

3. 9:25 9:55

4. 10:05 10:35

5. 10:45 11:15

6. 11:25 11:55

7. 12:05 12:35

  • · Az óraközi szünetekben minden tanulónak el kell hagyni a tantermet.
  • · Az iskolában étkezők az utolsó tanítási óra után mehetnek ebédelni.
  • · A tanuló az iskola területét csak az ügyeletes tanár engedélyével hagyhatja el.

III.1.2 Nyíregyházi tagintézmény munkarendje

Az iskola és kollégium épülete tanítási időben hétfőtől péntekig 700 órától 2100 óráig tart nyitva.

Az iskolai oktatásra szolgáló helyiségek tanítási időben nyithatóak ki, ettől eltérő időben azokat — az intézmény igazgatója által engedélyezett rendezvények kivételével — zárva kell tartani. A szokásos nyitvatartási rendtől való eltérésre az igazgató adhat engedélyt eseti kérelem alapján.

Az iskola csengetési rendje:

Óra Becsengetés Kicsengetés

1. 7:45 8:30

2. 8:40 9:25

3. 9:35 10:20

4. 10:30 11:15

5. 11:25 12:10

6. 12:40 13:25

7. 13:35 14:20

8. 14:25 15:10

Ettől eltérő, rövidített csengetési rendet az igazgató vagy a tagintézmény-vezető rendelhet el.

Ennek rendje:

Óra Becsengetés Kicsengetés

1. 7:45 8:15

2. 8:25 8:55

3. 9:05 9:35

4. 9:45 10:15

5. 10:25 10:55

6. 11:05 11:35

7. 11:45 12:15

8. 12:25 12:55

Az óraközi szüneteket a tanulók az ügyeletes tanárok utasítása szerint az osztályteremben, a folyosókon vagy az udvaron töltik a kulturált magatartás szabályait megtartva.

A tanuló tanítási időben csak kilépővel hagyhatja el az iskolát (kivéve ebédidőben, az ebéd elfogyasztása idejére, bemutatva a portán aznapi ebédjegyét). Kilépő nyomtatvány a tanári szobában kérhető. Érvényesíttetni 1 óra időtartamra a szaktanárral, ennél több időre az osztályfőnökkel, egészségügyi probléma (kórház stb.) miatti távozáskor pedig az egészségügyi ápolóval lehet. Tanítási időben csak az aláíratott kilépővel lehet távozni az iskolából.

III.2 A tanulói jutalmazások, dicséretek formái az iskolában

Azt a tanulót, aki példamutató magatartást tanúsít, képességeihez mérten folyamatosan jó tanulmányi eredményt ér el; osztálya, illetve az intézmény érdekében közösségi munkát végez; intézményi vagy intézményen kívüli versenyeken, vetélkedőkön vesz részt, vagy bármely más módon hozzájárul az intézmény hírnevének megőrzéséhez és öregbítéséhez, a nevelőtestület jutalomban részesíti.

Az iskolai jutalmazás történhet írásban és szóban.

Az jutalmazás formái:

1. Szaktanári dicséret

* az órán tartott kiemelkedő kiselőadásáért

* az egész osztály munkáját elősegítő tantárgyi munkáért

* szakkörben végzett munkáért

* kisebb tantárgyi versenyeredményekért

* egyéb, a tanuló képességeihez mért kiemelkedő tettéért

2. Osztályfőnöki dicséret

* az osztályban végzett jó közösségi munkáért: megemlékezések, ünnepi osztályfőnöki órák megszervezéséért

* tanulmányi munkáért

3. Igazgatói dicséret

* kiemelkedő közösségi tevékenységért

* kiemelkedő egyéni teljesítményért (tanulmányi-, megyei-, országos versenyek, szavalóverseny, ünnepség, sport)

* egy osztály kiemelkedő teljesítményéért (ünnepség, az iskoláért végzett közösségi munka)

* az iskola jó hírnevének öregbítéséért

4. Nevelőtestületi dicséret

* országos pályázaton elért eredményért vagy iskola hírnevét döntően gazdagító tevékenységért

* példamutató magatartásért, szorgalomért és legalább 5 tantárgyból szaktárgyi dicséretért

* két évi kiemelkedő munkáért.

5. Minden érettségiző osztályban 1-1 tanuló kaphatja meg a „Legjobb érettségiző” díját, melynek odaítélésénél az érettségin nyújtott legalább jó teljesítmény az irányadó. A cím odaítéléséről az adott osztály érettségi bizottsága nyílt szavazással dönt. A dicséretet írásba kell foglalni, és azt a szülő tudomására kell hozni.

6. Az egész évben példamutató magatartást tanúsító és kiemelkedő munkát végzett tanulók a tanév végén

* szaktárgyi teljesítményért,

* közösségi munkáért,

* példamutató magtartásért,

* kiemelkedő szorgalomért,

* sport és kulturális eredményekért,

az osztályfőnökök véleményezése alapján iskola előtti könyvjutalomban részesülhetnek. Közösségi munkáért a DÖK is javasolhat tanulókat az elismerésre.

 

A tanuló kiemelkedő teljesítményét, magatartását, szorgalmát tanév végén be kell jegyezni bizonyítványába. Ezt az intézmény – az igazgatói és nevelőtestületi dicséret mellett – oklevéllel és tárgyjutalommal is elismerheti.

 

III.3 A tanulók fegyelmezésének és büntetésének formái az iskolában

 

Az iskola tanulójával szemben a következő fegyelmező intézkedések alkalmazhatók

 

  • szaktanári figyelmeztetés szóban, illetve írásban,
  • szaktanári intés vagy megrovás,
  • osztályfőnöki figyelmeztetés szóban, illetve írásban,
  • osztályfőnöki intés vagy megrovás,
  • igazgatói figyelmeztetés,
  • igazgatói intés, megrovás,
  • nevelőtestületi figyelmeztetés,
  • nevelőtestületi intés vagy megrovás.

 

Az iskola tanulójával szemben a következő fegyelmi büntetések alkalmazhatók:

 

  • megrovás,
  • szigorú megrovás,
  • áthelyezés más osztályba, tanulócsoportba vagy iskolába,
  • eltiltás a tanév folytatásától,
  • kizárás az iskolából.

 

IV. A KOLLÉGIUM

 

IV.1. Kollégiumi jogviszony

 

IV.1.1. Kollégiumi jogviszony létesítése

 

Kollégiumi jogviszony létesíthető a szülő, a gondviselő vagy a nagykorú tanuló írásbeli kérelmére.

Ezt a kérelmet az intézményvezető, a tagintézmény-vezető vagy a kollégiumvezető hagyhatja jóvá. A kollégiumban történő felvétel során előnyben részesülnek iskolánk tanulói, a kollégiumtól távol lakók, illetve a súlyos egészségi állapotuk miatt nehezen közlekedők.

A kollégiumba való beköltözés feltétele a kollégium házirendjének, tűzvédelmi szabályzatának elfogadása, betartásának és betartatásának vállalása, melyet a diák aláírásával igazol. A kollégiumi házirend szabályozási köre a kollégiumi életre, a kollégiumba történő belépéstől a jogszerű távozásig terjed ki. A házirendi szabályozás arra az időszakra vonatkozik, mikor a kollégiumot kötelezettség, felelősség terheli.

A kollégiumi tagság egy évre szól. Annak meghosszabbítását a következő tanévre az adott tanév végén kell írásban kérvényezni.

 

IV.1.2. Kollégiumi jogviszony megszűnése

A kollégiumi jogviszony megszűnik:

  • · ha a diák tanulói jogviszonya megszűnik,
  • · szülő, gondviselő (ill. nagykorú) írásbeli kérelmére,
  • · a nevelőtestület, ill. fegyelmi bizottság kizárást tartalmazó fegyelmi büntetése következtében.

IV.2. A kollégium munkarendje

IV.2.1. Napirend

IV.2.1.1. Balassagyarmat-Nyírjes

6:30 Ébresztő

6:30-7:15 Szobák rendbetétele

7:15-7:50 Reggeli

8:05 Szobák zárása

12:30-13:00 Ebéd

14:00-16:00 Kimenő, szabadfoglalkozás, rehabilitációs foglalkozás,

szakkörök

16:00-18:35 Szilencium, rehabilitációs foglalkozás

18:35-19:00 Vacsora

19:00-21:00 Rehabilitációs foglakozás, szakkörök, szabadfoglalkozás

21:00-22:00 Létszámellenőrzés, tisztálkodás

22:00 Villanyoltás

 

IV.2.1.2. Nyíregyháza

6:00-6:30 Ébresztő

6:30-7:00 Reggeli

7:00-7:15 Szobák rendbetétele

7:15-7:35 Kimenő

7:15-7:45 Szobák zárása, kulcsok leadása

Tanítási órákat követően kezdődnek a kollégiumi foglalkozások

15:30-18:00 Szilencium,

18:00-18:45 Vacsora

18:45-21:00 Pótszilencium, foglalkozások, szabadkimenő

14:00-20:30 Látogatók fogadása

21:00-22:00 Létszámellenőrzés, készülődés a lefekvéshez

22:00 Villanyoltás

 

IV.2.2. Kollégistáknak szervezett foglalkozások

– Szilencium (alternatív szilencium, pótszilencium),

– rehabilitációs foglalkozás,

– felzárkóztatás,

– tehetséggondozás,

– szabadidős tevékenység,

– csoportfoglalkozás,

– egyéni foglalkozás,

– egyéni törődés

– tematikus csoportfoglalkozás

A kollégisták kötelesek összesen heti 15 óra kollégiumi foglalkozáson részt venni. Ezek: 13 óra felkészítő foglakozás, 1 óra közösségi fejlesztést megvalósító csoportfoglalkozás, és 1 óra szabadon választott tevékenység.

A szilencium időkerete terhére (ill. csoportvezetői foglalkozások terhére) az éves tanulói foglalkozási tervben meghatározott tematikus foglalkozások tarthatók meg. Ezek időkerete az adott tematikus tevékenységben részt vevő évfolyam, és a megtartandó foglalkozás típusára vonatkozó, jogszabály által meghatározott óraszámban kerül megszervezésre.

 

A kollégiumi foglalkozások időtartama 45 perc. A szilenciumi foglalkozások között egy 15 perces szünetet kell tartani. A szünet alatt tilos a kollégium épületét elhagyni!

 

 

Felmentés adható szilencium, felzárkóztató- és tehetséggondozó foglalkozások alól.

A felmentés szólhat egy tanévre vagy egyedi esetre.

Eseti felmentés adható:

  • ha a kollégista alkalmanként előforduló versenyeken, rendezvényeken vesz részt,
  • egészségügyi dolgozó, mentálhigiénikus, pszichológus javaslatára.

Egy teljes tanévre szóló felmentés adható:

  • ha a kollégista vendégtanulóként más intézményben teljesíti ottani tanulmányi kötelezettségeit,
  • ha a tanuló rehabilitációba sorolt szakköri foglalkozáson vesz részt az adott kollégiumi
  • foglalkozás alatt,
  • iskolák által szervezett szakkörök, konzultációk estén ( pl.: énekkar, fakultáció).

A felmentést a csoportvezető nevelőtanár adhatja egyedi elbírálás alapján. A felmentés bármikor visszavonható, ha a felmentés oka megszűnik vagy ha a kollégista vállalt kötelezettségeit nem teljesíti.

IV.2.3. Szilencium

A szilencium Balassagyarmat-Nyírjesen 1600-tól 1835-ig tart.

Nyíregyházán 15:30-18:00(illetve a pótszilencium 1845-tól 1930-ig).

A tantárgyi segítő foglalkozás, valamint a pótszilencium választható, de adott esetben (amennyiben a tanulmányi előmenetel alapján a nevelőtanár szükségesnek tartja) kötelezővé is tehető a tanuló számára,. Tantárgyi segítő foglalkozást kell tartani a kollégista kérésére is.

A szilencium minden kollégista számára kötelező, kivéve az iskolai igazolt elfoglaltságot, illetve a csoportvezető által engedélyezett programot. Ezeket a kollégistának a szilencium megkezdése előtt jeleznie kell.

 

A szilencium színterei:

Balassagyarmat-Nyírjesen:

  • · osztályterem.

A tanulócsoportok minden tagjának kötelessége, hogy szilencium után felrakja székét az asztalra.

 

Nyíregyházán:

  • · csoportszoba,
  • · lakószoba (feltétele: előző havi átlag legalább 4.0 és jó magaviselet),
  • · könyvtár (csak engedéllyel).

IV.3. Kimenő

A kollégiumban lakó tanuló csak kimenőkártyával hagyhatja el az épületet.

Minden kollégistának jogában áll kimenőt igénybe venni. Ennek időpontja:

  • · Balassagyarmat-Nyírjesen iskolai tanítás után 1600-ig.
  • · Nyíregyházán 715-től 735-ig, az iskolai tanítás után 1515-ig, valamint a szilencium után 1830-ig (fehér kártya).

Nyíregyházán a kimenőkártya a főügyeletes nevelőtanártól kérhető el, személyesen. Kilépéskor a kártyát a portán, majd a visszaérkezéskor az I. emeleti nevelői szobában kell leadni. Ha a diák elhagyja az épületet vagy visszaérkezik, azt az ügyeletes nevelőnek az I. emeleti ügyeleti szobában rögzítenie kell.

Balassagyarmaton a kimenőkártyát a portásnak kell leadni és visszaérkezéskor ott felvenni, ennek elmulasztása esetén a kimenő meghatározott időre megvonásra kerül.

A kimenő jutalomból történő meghosszabbítását a csoportnevelők határozzák meg. A jutalomkimenő egy hétre vonatkozik. A jutalomkimenő időpontja:

  • Balassagyarmat-Nyírjesen 19.00-tól 20.00-ig,
  • Nyíregyházán 1845-tól 2000-ig, illetve 2100-ig.

Nyíregyházán négyszínű kimenőkártyával lehet kimenőt igénybe venni.

Fehér kártya: a jog szerinti kimenő igénybevételét teszi lehetővé.

Sárga kártya: a fehér kártya által biztosított időn túl 2000-ig kimenőre jogosít. Jó magatartás, problémamentesen elmúlt hét, illetve közösségi tevékenységek végzése esetén adható.

Zöld kártya: a fehér kártya által biztosított időn túl 2100-ig kimenőre jogosít. A kollégista kifogástalan magatartása, képességeihez mérten jó tanulmányi eredménye, kiemelkedő közösségi munkája és példamutató segítőkészsége esetén adható.

Piros kártya: kollégium-vezető által adható, előzetes megbeszélés alapján.

Balassagyarmaton egy színű kimenőkártya van.

IV.4. A hálószobák tisztasága

A szobák tisztaságának értékelése során figyelünk arra, hogy

1. a szemetes kuka ki legyen ürítve,

2. a heverőn a pléd esztétikus legyen,

3. romlandó étel ne legyen a szobában,

4. a szekrényben legyen rend,

5. ne legyen kint maradó ruhanemű, illetve más oda nem illő tárgy.

A kollégium kéthetenként biztosít tiszta ágyneműt. Az ágyneműcsere higiéniai okokból kötelező.

Az ágyakon ágynemű nélkül aludni tilos. Ruhában feküdni csak pléddel letakart ágyon, cipő nélkül lehet.

A tanulók saját ágyneműt is használhatnak, melynek tisztításáról saját maguk gondoskodnak.

Nyíregyházán a szobák tisztaságának ellenőrzését az éjszakás nevelő és a szociális gondozó,

Balassagyarmat-Nyírjesen az ügyeletes nevelő végzi. A szobát ellenőrző felnőttnek a kérésére köteles a diák a szekrényét kinyitni.

IV.4. A szobakulcs használatának rendje

IV.4.1. Balassagyarmat-Nyírjesen

A kollégium dolgozói nyitják és csukják a szobákat a tanévkezdéskor kihirdetett időben, így ezek kulcsát nem adják ki a kollégistáknak.

IV.4.2. Nyíregyházán

1. Szobánként egy szobakulcsot osztunk ki.

2. Tanítás előtt reggel 730-745 között a szobafelelős köteles a szobakulcsot az I. emeleti nevelőiben

leadni.

3. Tanítás után a szobát utolsónak elhagyó tanuló köteles a szobakulcsot az első emeleten az

ügyeletesnek leadni.

4. Tanítás alatt, óra közötti szünetekben csak indokolt esetben vehető fel a kulcs az első emeleti

nevelőiben tartózkodó gyógypedagógiai asszisztenstől.

5. A kulcsot becsengetés előtt vissza kell vinni.

6. Tanítás után a szobakulcs az első emeleti nevelőiben vehető fel.

7. Kollégiumi foglalkozások előtt a kulcsot le kell adni.

8. Hazautazáskor az utolsónak távozó tanuló adja le a kulcsot az első emeleti nevelői szobába.

Szobakulcs másolása tilos.

IV.5. A kollégisták jutalmazásának, dicséretének formái

A kollégista tanuló vállalhat közösségi tevékenységeket, melyekkel jutalmakat, dicséreteket érdemelhet ki. Ennek megfelelően a tanuló dicséretben vagy jutalomban részesíthető:

  • · képességeihez mérten kiemelkedő tanulmányi munkájáért,
  • · példamutató közösségi munkájáért,
  • · ha hozzájárul a kollégium hírnevének megőrzéséhez, öregbítéséhez,
  • · ha kimagasló kulturális- vagy sportteljesítményt nyújt.

Dicséretek:

Tanév közben:

  • · nevelőtanári dicséret,
  • · csoportvezetői dicséret,
  • · kollégium-vezetői dicséret,
  • · nevelő-testületi dicséret,
  • · igazgatói dicséret.

Jutalmazás:

Jutalmazásra javaslatot – a megfelelő formák és eljárási rend betartásával – az intézmény bármely dolgozója, tanulója, diákközössége tehet.

Balassagyarmat-Nyírjesen:

Jutalmak tanév közben:

  • · jutalomkimenő
  • · jutalom mozilátogatás,
  • · bármi egyéb, a diákokkal való egyeztetés alapján.

Nyíregyházán:

Jutalmak tanév közben:

  • · jutalomkimenő,
  • · internetezés (1 óra),
  • · tárgyjutalom.

Jutalmak tanév végén:

  • · oklevél,
  • · jutalomkönyv.

 

IV.6. A tanulók fegyelmezésének, büntetésének formái a kollégiumban

Az a kollégiumban lakó tanulóval szemben a következő fegyelmező intézkedések alkalmazhatók:

  • · kollégiumi csoportnevelői szóbeli figyelmeztetés,
  • · kollégiumi csoportvezetői írásbeli figyelmeztetés,
  • · kollégiumvezetői figyelmeztetés szóban,
  • · kollégiumvezetői megrovás,

Az a kollégiumban lakó tanulóval szemben a következő fegyelmi büntetések alkalmazhatók:

  • · megrovás,
  • · szigorú megrovás,
  • · időszakos kizárás a kollégiumból (a vétség mértékétől függően),
  • · kizárás a kollégiumból.

IV.7. A látogatók fogadási rendje

Hétköznap a kollégisták a kötelező foglakozásokon kívül, Balassagyarmat- Nyírjesen 1400-tól 2000-ig, fogadhatnak látogatókat; hétvégén pedig előzetes bejelentés alapján 1000-tól 2000- ig,

Nyíregyházán 1400-tól 2030-ig.

A látogatók (a családtagok kivételével) csak a közös helyiségeket használhatják, a többiek zavarása nélkül.

A vendéget a portán található füzetbe kell bejegyezni. A vendégek éjszakai elhelyezését külön rendelkezés szabályozza, mely a kollégium minden lakójára egyaránt vonatkozik.

Indokolt esetben a tagintézmény-vezető és a kollégium-vezető adhatnak mentesítést a látogatások fentebb leírt rendje alól.

Minden kollégista fogadhat vendéget rendezvények (szalagavató, ballagás) alkalmával. A vendég a kollégiumvezető engedélyével szállhat meg a kollégiumban, térítés ellenében. A szoba igénylését a titkárságon és a gazdasági irodában előre be kell jelenteni.

Az intézmény területén tartózkodó vendégek házirendet sértő fegyelmezetlenségéért a vendéglátó kollégista felelősségre vonható.

V. A TANÓRÁN KÍVÜLI TEVÉKENYSÉGEK RENDJE

Az intézmény a tanórai foglakozások mellett kötelező rehabilitációs foglalkozásokat, és – igény és lehetőség szerint – egyéb foglalkozásokat, rendezvényeket is szervez.

A tanórán kívüli foglalkozások formái a következők:

  • · rendszeres rehabilitációs foglalkozások:

o mentális fejlesztés,

o mozgásfejlesztés,

o személyiségfejlesztés,

o terápiás foglalkozás,

o tehetséggondozás,

o felzárkóztatás,

o szakkör,

o sportkör,

  • · eseti egyéb rendezvények:

o tanulmányi kirándulások,

o múzeum-, színház-, könyvtár- és mozilátogatások,

o külső és intézményi versenyek.

Minden intézményi rendezvény, foglalkozás csak pedagógus részvételével, felügyeletével szervezhető meg és bonyolítható le.

Ha a tanulót kérelme alapján felvették egy rendszeres, tanórán kívüli rehabilitációs foglalkozásra, akkor számára az ezeken a foglakozásokon való részvétel a tanítási év végéig kötelező (kivéve azokat az eseteket, amikor ez alól felmentést kap).

A rendszeres, tanórán kívüli rehabilitációs foglalkozásokról való eltávozásra, az igazolt és igazolatlan távollétre a tanórákra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

Tanítási idő után a nem kollégista tanulók csak pedagógus engedélye és felügyelete mellett tartózkodhatnak az intézmény területén a felsorolt foglalkozásokon, rendezvényeken.

VI. AZ INTÉZMÉNY HELYISÉGEINEK, TERÜLETEINEK HASZNÁLATA

Az intézmény tanulóinak, dolgozóinak joga, hogy az intézmény valamennyi helyiségét, létesítményét rendeltetésszerűen használják, az arra kijelölt időben és módon.

Az osztálytermek, valamint az alábbi szaktermek használatához szaktanár vagy más felelős személy engedélye szükséges:

o tornaterem, tornaszoba,

o számítástechnikai terem,

o könyvtár.

Az intézmény tanulói annak létesítményeit csak pedagógusi felügyelettel használhatják.

Kerékpárt és motorkerékpárt az udvaron is lehet tárolni, de ezek megőrzéséért az intézmény nem vállal felelősséget. A balesetek elkerülése végett az udvarban ezekkel közlekedni tilos.

A tantermeket és az egyéb termeket, helyiségeket mindenki köteles rendeltetésszerűen, balesetmentesen használni, fokozottan ügyelve a rendre és a tisztaságra. A helyiségek ablakain kihajolni balesetveszélyes és tilos.

A betegszobában a személyzeten kívül csak betegek tartózkodhatnak.

Vagyonvédelmi okokból az intézmény helyiségeit, tantermeit az órák, foglakozások után az órát tartó pedagógusok kulccsal, ablakait kilinccsel bezárják.

Az intézmény helyiségei az igazgató előzetes engedélye alapján bérbe adhatók. A bérleti szerződésben meg kell határozni azok rendeltetésszerű használati rendjét, idejét, árát.

Az intézmény sportlétesítményei csak akkor adhatók bérbe, ha az nem gátolja az iskolai sportkörök működését.

VI.1. Balassagyarmat-Nyírjes

Tanítási idő alatt a diákok nem, tanítási idő után pedig csak a kollégista tanulók tartózkodhatnak a kollégium területén. A tanulóknak a kollégiumot reggel 735-ig, illetve a főépületet este 2045-ig el kell hagyniuk.

A tanulók magatartásukkal nem zavarhatják az intézmény közelében élőket és közlekedőket.

A szobákban csakis a faliújságra szabad képeket kirakni, a falra és a szekrényekre semmit nem lehet kiragasztani, írni vagy rajzolni.

Az udvar és a klubszoba takarítását a tanulók beosztás szerint végzik.

VI.2. Nyíregyháza

Az intézmény területére gépkocsival csak igazgatói engedéllyel lehet bejönni.

A diákoknak lehetőségük van a teakonyha használatára. A tűzhely kulcsát a főügyeletes nevelőtanártól kell kérniük, használat után pedig vissza kell vinniük azt az első emeleti nevelői szobába. A tűzhely és a teakonyha rendben tartásáról gondoskodni az azt használó személy feladata és kötelessége.

A tornatermet az edzőtermet és a tantermeket a tanulók szakköri foglalkozás esetén 2045-ig tanári felügyelettel használhatják.

A klubszobában a kifüggesztett használati rend betartása mellett, és csak tanári engedéllyel lehet tartózkodni.

VII. A TANULÓK SZOCIÁLIS TÁMOGATÁSA

Az iskolával tanulói jogviszonyban álló diákok szociális támogatásban részesülhetnek, amennyiben erre intézményünk költségvetése lehetőséget ad. E szociális támogatás kizárólag írásos kérelemre adható. A támogatásról és mértékéről az intézmény igazgatója dönt a rendelkezésre álló és beszerzett adatok alapján, a fiatal és családja igazolt anyagi helyzetének a figyelembevételével, az intézmény költségvetésében erre a célra elkülönített keret erejéig.

A diákok rászorultságuk figyelembevételével, hátrányos helyzetük alapján csoportokba sorolódnak, melyek között a hatályos jogszabályokban (2011. évi CXC. törvény, 1997. évi XXXI. törvény) megfogalmazottak, és az eset körülményei alapján hátrányosabb helyzetben lévő csoportba tartozók a támogatás összegében, ill. odaítélhetőségében kedvezőbb elbírálásban részesülhetnek. A döntéshez minden esetben ki kell kérni a nevelőtestület és a Diákönkormányzat véleményét.

VIII. A nem alanyi jogon járó tankönyvtámogatás elvei, az elosztás rendje

  • A nem alanyi jogon járó iskolai tankönyvtámogatás igénybevételére jogosult az intézmény tanulója, amennyiben a hatályos jogszabályi rendelkezések szerint nem vehet igénybe ingyenes állami tankönyvtámogatást. (Az állami támogatásra jogosult tanulók, kiskorú tanuló esetén törvényes képviselőik a beiratkozás alkalmával írásban, adatlapon nyilatkoznak az állami ingyenes tankönyv igénybevételéről.)
  • Az e fejezet szerint iskolai tankönyvtámogatásra jogosult diákok anyagi, szociális körülményeik mérlegelését követően erre irányuló kérelem benyújtása nélkül lehetőséget kapnak a könyvtári tankönyvállomány teljes tanéven keresztül történő ingyenes használatára. A tanulók a tanév végét megelőzően a könyvtár felé elszámolnak az igénybe vett tankönyvekkel.
  • Az e fejezet szerinti tankönyvigénylés és elosztás lebonyolítása az osztályfőnökök segítségével, az iskolai könyvtár útján történik.

IX. EGYÉB RENDELKEZESEK

Kár megtérítése

A tanuló által okozott kárt követő kötelező iskolai vizsgálat megtörténtét, továbbá a károkozó személyének megállapítását követően az iskola írásban értesíti az érintett tanulót, szülőt a vizsgálat eredményéről, egyúttal felszólítja az okozott kár megtérítésére. A megtérítés módjára (pénzbeli megtérítés, helyreállítás, ill. helyreállíttatás) az intézmény és a diák közötti megállapodás az irányadó. Nem teljesítés esetén e megállapodásban foglaltak nem gátolják, hogy az intézmény bíróság előtt kártérítés megállapítása végett eljárást indítson.

 

Tandíj, térítési díjak, visszatérítés

  • A költségtérítéses képzési formában tanuló diákok a tandíjat havonta előre tartoznak befizetni a fenntartó számlájára. Fizetési késedelem keletkezésekor az intézmény a tartozás kiegyenlítésének előmozdítása érdekében szóban, ennek eredménytelensége esetén írásban felveszi a kapcsolatot a tanulóval, szükség esetén határidő tűzésével írásban szólítja fel az adósság rendezésére. Túlfizetést az intézmény írásbeli tájékoztatást követően a tanuló kérelmének megfelelően visszafizetéssel, vagy beszámítással rendezi. Ha a tanuló kifizetésre vonatkozó kérelmet nem nyújt be, az intézmény tartozását a diák soron következő tartozásának összegébe beszámíthatja.
  • A tanulók az étkezést megrendelik az étkezést biztosító intézménytől.  Az étkezési térítési díjat legkésőbb tárgyhó 10. napjáig kötelesek befizetni az intézmény által kijelölt személy részére, a tanév kezdésekor kihirdetett időpontokban. Étkezést lemondani csak az érintett tanuló vagy szülője, gondviselője jogosult, legkésőbb a tárgynapot megelőző nap reggelén 9 óráig, Nyíregyházán az étkezési jegy leadásával együtt. Az így kialakuló túlfizetést az intézmény vagy átvezeti a tanuló következő hónap étkezési díjához, vagy visszafizeti saját kimutatása és az érintett írásbeli kérvénye alapján.

 

Tanuló által előállított termék, dolog alkotás vagyoni jogára vonatkozó díjazás szabályai

Ha a tanuló tanulói jogviszonyából vagy kollégiumi tagsági viszonyából következően terméket, dolgot állít elő, és ennek értékesítéséből, hasznosításából bevétel származik, a köznevelési törvény szabályainak figyelembevételével a tanuló megfelelő díjazásra lehet jogosult. Az előállított dolog tulajdonlására a 2011. évi CXC. törvény, a díjazás mértékének számítására a jogszabály alapján az iskola szervezeti és működési szabályzatának előírásai az irányadók. Az előállított dolog, termék tulajdonlására, felhasználására vonatkozó írásbeli megállapodás megkötésére az iskola részéről az igazgató, ill. az igazgató jóváhagyásával a tagintézmény-vezető jogosult a gazdasági vezető véleményének kikérésével.

 

Egyéb rendelkezések

– Az iskolába járás, illetve a kollégiumba történő beköltözés vagy onnan történő hazautazás ideiglenesen megtiltható közegészségügyi vagy egészségügyi okokból, illetve a tanuló mentális, pszichés állapotára való tekintettel (ezt az igazgató, az igazgatóhelyettes, illetve a kollégiumvezető rendelheti el, orvosi javaslatra).

– A rászoruló tanulók fürdetése külön rend szerint történik.

– Az iskolában orvosi szolgálat működik. Az iskolaorvos rendelési ideje a rendelő ajtajára ki van függesztve.

– Ha az egészségügyi szakápoló megítélése szerint a tanuló beteg, az intézmény gondoskodik a többi tanulótól való elkülönítéséről, és a lehető legrövidebb időn belül értesíti a tanuló szüleit, gondviselőjét.

– Tanítási időben a tanulói hivatalos ügyek intézése az iskolatitkári irodában történik a helyi rend szerint munkaidőben úgy, hogy diákok ügyeiket a tanítási órák közti szünetekben intézhetik.

– A tanítási szünetekben a hivatalos ügyek intézésére az iskola külön ügyeleti rend szerint tart nyitva. A szülők, illetve gondviselők és a tanulók az ügyeleti rendről a bejáratra kifüggesztett hirdetményen keresztül szerezhetnek tudomást.

– Intézményünk minden tanulója és dolgozója a tanév kezdetén köteles tűzvédelmi és balesetvédelmi oktatáson részt venni. A tanulók, dolgozók a munkavédelmi balesetvédelmi, tűzvédelmi szabályokat az intézményi SZMSZ mellékletében szereplő szabályzatokban leírt módon kötelesek megismerni és megtartani. Ezeket a szabályzatokat minden tanév első osztályfőnöki óráján, valamint szilenciumi foglalkozásán ismertetni kell a tanulókkal, illetve a tanév közben beiratkozó tanulókkal külön időpontban, lehetőség szerint az intézménybe érkezésük első hetében. A szabályzatok megismerését minden tanulónak aláírásával kell igazolnia. A szabályzatok egy példányát el kell helyezni az igazgatósági titkárságon és a könyvtárban is, ahol mindenki hozzáférhet és megismerheti az abban foglaltakat.

– Amennyiben az intézmény bármely tanulójának vagy dolgozójának az intézmény épületét vagy a benne tartózkodó személyek biztonságát fenyegető rendkívüli eseményre utaló tény vagy bűncselekmény jut a tudomására, köteles azt azonnal közölni az intézmény (tagintézmény) vezetőjével vagy valamely intézkedésre jogosult felelős vezetővel.

– A DÖK joga, hogy évente egy tanítás nélküli nap programjáról döntsön. A rendezvénynek összhangba kell állnia az intézmény Pedagógiai Programjával és a törvényekkel.

– Az intézményi rendezvények rendjét az intézményi munkaterv foglalja össze. Intézményi rendezvénynek minősül:

  • intézményi ünnepélyek (tanévnyitó, tanévzáró, stb.),
  • nemzeti ünnepek megemlékezései,
  • helyi rendezvények (pl. kiállítások, versenyek stb.),
  • diák-, és sportnapok,
  • iskolai kirándulások,
  • nyílt napok,
  • egyéb, meg nem határozott típusú rendezvények.

X. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

Jelen házirendet a nevelőtestület 2015. 07. 03-án elfogadta. Ezzel egyidejűleg a korábbi házirend szabályai hatályukat vesztik.

Etikai kódex

1. Vállald és végezd el minél jobban a rád jutó feladatokat! Az ember annyit ér, amennyit a feladatai és a feladatvégzése ér.

2. Ne add föl, ami fontos, és ne hisztizz sokat! Az ember annyit ér, amennyit kibír.

3. Ne felejtsd el: az, hogy a dolgok jól működjenek, rendben legyenek, fontosabb, mint te!

Az ember annyit ér, amennyire képes együttműködni másokkal.

4. Ne akard mindig legyőzni a másikat, ne mutass megvetést iránta, és ne akard megfélemlíteni!

Az ilyen vagányság csak árt mindenkinek. Az ember annyit ér, amennyire befogadják.

5. Ha azt akarod, hogy tiszteljenek és kedveljenek, figyelj az emberek szavára, szánj rájuk időt és energiát! Az ember annyit ér, amennyire képes figyelni másokra.

6. Éld bele magad a másik helyzetébe és gondolataiba, főleg, ha együttérzésre szorul! Ha tudsz, segíts neki, ha pedig egyedül kell lennie, ne zavard! Az ember annyit ér, amennyire megért másokat.

7. Ne nézz le senkit, és ne ítélkezz senkiről! Inkább mutasd ki, hogy a barátja vagy és fontosnak tartod a véleményét! Az ember annyit ér, amennyi elfogadást és tiszteletet tanúsít.

8. Amikor másokkal vagy, ne befelé figyelj, ne arra, hogy milyen a kedved! Az ember annyit ér, amennyire kiszámítható.

9. Mindenki viselkedik néha furcsán, te is, ezért próbáld meg elnézni ezt nekik (ha nem fordul elő túl gyakran)! Az ember annyit ér, amennyi megbocsátást tanúsít mások iránt.

10.Soha ne feledkezz el arról, hogy az élet érdekes és ezerféle! Tanulj meg kíváncsinak lenni mindenre! Az ember annyit ér, amennyi játék van benne.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

18 − tizenhat =